بالا رفتن از پله ها در دوران بارداری، برای همه زنان خطرناک نیست، چون تا زمانی که احتیاط های اولیه در حین استفاده از پله ها رعایت شود، اين حركت ها ضرری برای سلامت زنان حامله و جنين داخل رحم اين افراد نخواهد داشت. اما، يادتان باشد یکی از بزرگ ترین حوادثي که می تواند در هنگام بالا رفتن از پله ها برای زنان حامله رخ دهد، سقوط کردن و افتادن است.

همانطور که می دانید سقوط کردن از راه پله ها در اوایل دوران بارداری می تواند منجر به سقط جنین شود. اين در حالی است که سقوط کردن از روی پله ها در ماه های آخر از دوران بارداری هم می تواند موجب زایمان زودرس شود. البته، فراموش نکنید كه خطر سقوط در ماه های آخر بارداری است زیرا مرکز گرانش (ثقل) بدن بیشتر زنان شروع به تغییر خواهد کرد، به همین دلیل خطر سقوط اين افراد نسبت به قبل به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

 

✴️در چه مواردی زنان حامله نباید از پله ها استفاده کنند:

🔘اگر در سه ماهه اول بارداری دچار خونریزی شوید، نباید از راه پله استفاده کنید.

🔘معمولا زنان حامله ای که در دوران بارداری خود دچار گرفتگی عضلات و یا کاهش ترشح هورمون در بدن خود هستند، در معرض بیشتر سقط جنین قرار دارند. به همین علت، اين مادران نباید از پله استفاده کنند.

🔘فراموش نکنید كه دوران بارداری برخی از مادران، “دوران بارداری پرخطر” نامیده شده است، كه در این نوع بارداری ها، زن حامله مبتلا به دیابت دوران بارداری و یا انواع بیماری های ایمنی بدن مي شود. به همین دلیل، اين مادران باید نهایت احتیاط را رعایت كرده و بدانند كه بالا رفتن از پله ها برای سلامت جنين داخل رحمشان بسیار خطرناک خواهد.

🔘اگر سابقه سقط جنین را تجربه داشته اید، باید در حاملگی فعلی خود هم احتیاط کرده و از پله ها بالا نروید.

🔘اگر بیش از 35 سال سن دارید، باید نهایت احتیاط را رعایت كرده و بداند كه بالا رفتن از پله ها برای سلامت جنين داخل رحم او بسیار خطرناک خواهد.

🔘در صورتی که مشکل سرگیجه شدید دارید و یا برخی اوقات، بیهوش میشوید، نبايد از راه پله استفاده كنید.

🔘اگر دوقلو، سه قلو و یا بیشتر در راه دارید، باید نهایت احتیاط را رعایت كرده و بدانید كه بالا رفتن از پله ها برای سلامت جنين داخل رحم شما بسیار خطرناک خواهد بود.

🔘اگر زن حامله ای از فشار خون بالا و یا پایین رنج ببرد، به هیچ وجه از نردبان و یا پله استفاده نکند. پس، یادتان باشد در صورتی که پزشک معالجتان استراحت در بستر را به شما توصیه کرده است، آن را جدی بگیرید تا دچار عوارض خطرناک نشوید.

🔘به خاطر بسپارید که در سه ماهه دوم و سوم بارداری، مرکز ثقل بدن دچار تغییرات زیادی شده و در این حالت تعادل بدن خود را از دست می دهید.