𒊹︎ واکسیناسیون در بارداری

❜چه واکسن‌هایی را در دوران حاملگی می‌توان تزریق کرد؟❛

‣ هپاتیت ب :
زنان بارداری که تست منفی هپاتیت دارند می‌توانند این واکسن را دریافت کنند. این واکسن برای محافظت مادر و جنین علیه عفونت استفاده می‌شود. تزریق این واکسن سه مرحله‌ای بوده و قبل و بعد از زایمان صورت می‌گیرد.

‣ آنفلوآنزا:
این واکسن می‌تواند از بیماری‌های جدی مادر طی دوران بارداری جلوگیری کند. همه زنان بارداری که وارد سه ماهه دوم یا سوم بارداری می‌شوند، طی بروز آنفلوآنزای فصلی باید واکسن را دریافت نمایند. افرادی که وضعیت پزشکی حادی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا هستند. بنابراین می‌توانید واکسن را در هر مرحله از بارداری دریافت نمایید. اگر این مشکل در شما وجود دارد، حتما با پزشک مشورت نمایید.

‣کزاز و دیفتری:
این ترکیب از واکسن‌ها به طور معمول برای زنان باردار توصیه می‌شود. این واکسن ایمنی دائم ایجاد نمی‌کند و حتما باید دوز یادآور هر ده سال یک بار تزریق شود.

𒊹︎ چه واکسن‌هایی را نمی‌توان به زنان باردار تزریق کرد؟

ممکن است واکسن‌های زیر توانایی انتقال بیماری به جنین را داشته باشند و یا باعث بروز زایمان زودرس، سقط جنین و نقایص مادرزادی شوند. بنابراین تزریق آنها در دوران بارداری به طور معمول توصیه نمی‌شود.

‣هپاتیت A :
بی‌ضرر بودن این واکسن در بارداری تعیین نشده و باید طی این دوران از تزریق آن اجتناب نمود. زنانی که در معرض ابتلا به این ویروس هستند، باید با پزشک خود مشورت نمایند.

‣ واکسن MMR
(سرخک، سرخجه، اوریون):
زنان باید حداقل سه ماه بعد از تزریق این واکسن باردار نشوند.

‣ آبله ‌مرغان:
این واکسن برای جلوگیری از آبله‌ مرغان استفاده می‌شود و باید زمان تزریق آن حداقل سه ماه قبل از بارداری باشد.

‣ پنوموکوک:
چون بی‌خطر بودن این واکسن معلوم نیست، باید از تزریق آن اجتناب شود، به جز برای زنان در معرض خطر یا زنان مبتلا به بیماری‌های مزمن.

‣ فلج‌اطفال خوراکی و فلج اطفال تزریقی:
هیچ‌ کدام از انواع این واکسن‌ها (ویروس زنده و یا ویروس کشته شده) برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.