برخی از مادران دچار تشنگی یا خستگی زودرس می‌شوند، اما این علائم در بارداری‌های طبیعی نیز دیده می­‌شود. اغلب مبتلایان به دیابت بارداری نیز فاقد علائم هستند بنابراین بررسی قند خون برای بیشتر خانم‌های باردار الزامی است این بررسی بین هفته­‌های 24 تا 28 انجام می‌شود مگر این‌که خانمی در معرض ابتلای بالاتری قرار داشته باشد که در این صورت آزمایش‌های تشخیصی باید در همان هفته­‌های آغازین بارداری صورت پذیرد.

عمدتا دیابت بارداری با زایمان بهبود می­‌یابد، اما دو سوم مادران در بارداری­‌های بعدی دوباره مبتلا به این مشکل خواهند شد. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که این افراد طی سال‌های بعدی به دیابت نوع 2 مبتلا شوند بنابراین توصیه می­‌شود افرادی که سابقه دیابت بارداری دارند به صورت سالانه آزمایش قندخون داده تا از این نظر بررسی شوند. این خطر در مورد کودکانی که از چنین مادرانی متولد می­‌شوند نیز وجود دارد. بنابراین مهم است تا این کودکان نیز تحت کنترل وزن و رژیم غذایی قرار داشته باشند.

🔺افزایش اشتها
🔺تشنگی زیاد
🔺پر ادراری
🔺عفونت ها
🔺تغییرات غیرعادی وزن
🔺احساس خستگی

البته اکثر مبتلایان به دیابت بارداری نیز فاقد علائم هستند بنابراین بررسی قند خون برای همه خانم های باردار الزامی است این بررسی بین هفته های 24 تا 28 بارداری انجام می شود.مگر اینکه خانمی در معرض ابتلای بالاتری قرار داشته باشد که در این صورت آزمایش های تشخیصی باید در همان هفته های آغازین بارداری صورت گیرد.

🔴رژیم غذایی در دیابت بارداری چگونه باید باشد؟

شما بايد با يك متخصص تغذيه  براي كمك به انتخاب غذاهايي كه براي شما و جنينتان سالمتر باشد، مشورت كنيد.

استفاده از يك برنامه غذايي به حفظ سطح قند خونتان در محدوده هدف كمك مي كند. برنامه راهنمايي براي آنكه چه غذايي را بايد بخوريد چه ميزان بخوريد و چه وقت بخوريد به شما مي دهد.
نوع انتخاب، زمان آن و ميزان آن همگي براي نگهداري سطح قند خون در محدوده هدف مهم هستند. ممكن است توصيه به موارد زير شويد:

🔺محدود كردن شيريني جات
🔺خوردن سه وعده غذاي كامل و يك تا 3 ميان وعده در طي روز
🔺محدود کردن غذاي پر كربوهيدرات مثل ( برنج نان , سيب زميني , ماكاروني )

🔺در غذاي خود فيبرها را به شكل ميوه ها، سبزيجات، غلات و نان وارد کنید.
‍ ‍
درمان دیابت بارداری وجوه مختلفی دارد.

♦️مهمترین جنبه درمانی آن کنترل وزن و رژیم درمانی است.
پرهیز و محدویت مصرف چربی ها، شیرینی ها،کربوهیدرات ها، نمک و افزایش مصرف سبزیجات و میوه ها در وعده های متعدد و مناسب با سن بارداری و شرایط زندگی خانم باردار  از اصول اولیه طراحی این رژیم بوده که بهتر است با مشورت پزشک تغذیه انجام گیرد.

♦️یکی دیگر از پایه های درمان انجام مناسب فعالیت بدنی است که نوع و میزان آن با توجه به شرایط هر فرد توسط متخصص زنان و زایمان تعیین می شود.
البته خانم های باردار بهتر است به طور مرتب و منظم پیاده روی رو در برنامه خود داشته باشند.

♦️سومین وجه درمانی آن استفاده از داروست.
اغلب مبتلایان به دیابت بارداری به دنبال رعایت صحیح اصول فوق تحت کنترل درآمده و درمان می شوند ولی درصدی از افراد نیاز به تجویز انسولین پیدا می کنند.

🔴اگر پزشکتان انسولین را تجویز کرد بدون هیچ نگرانی از این درمان استفاده کنید زیرا ضامن سلامتی جنین و شما می باشد.