درود بر همراهان عزیز آتلیه ویهان سال نو همگی مبارک امیدواریم سالی سرشار از سلامتی و شادی در پیش داشته باشید

در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامع و کاربردی درباره دوران بارداری خدمتتان ارائه دهیم با ما همراه باشید…

بارداری و فرزند دار شدن تصمیم بسیار مهمی در زندگی افراد است که تغییرات زیادی در زندگی ایجاد می کند. این تصمیم باید آگاهانه و با در نظر داشتن تمامی مسائل و نکات اتخاذ شود. سبک زندگی در دوران بارداری و حتی قبل از آن، سلامتی روحی و جسمی مادر و فرزند را در تمام دوران زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین اهمیت آگاهی نسبت به مسائل بارداری فراتر از تصور بسیاری از افراد است. تربیت فرزند و توجه به سلامت جسم و روح او در دوران قبل از بارداری شروع می شود. بنابراین ضروری است که خانواده ها با آگاهی و آمادگی کامل تصمیم به بارداری و فرزندآوری داشته باشند.

نکات مهم قبل از بارداری

تغذیه و رسیدگی قبل از بارداری به اندازه دوران بارداری و پس از تولد نوزاد اهمیت دارد. رسیدگی قبل از بارداری تنها مربوط به مسائل تغذیه ای نمی باشد. بسیاری از مسائل در دوران قبل از بارداری حائز اهمیت هستند.

  • آمادگی روحی و روانی برای بارداری

تغییراتی که پس از بارداری در زندگی ایجاد می شود تنها زندگی زن را تحت تاثیر قرار نمی دهد؛ زندگی هر دو نفر و در صورت وجود فرزند یا فرزندان دیگر، زندگی همگی متاثر از این تغییرات خواهد بود.

همسران باید در رابطه با ورود یک فرد جدید به زندگی آمادگی روحی کامل داشته باشند و درصورتی که فرزند دیگری در این خانواده باشد، آن ها را نیز برای پذیرش شرایط جدید آماده کنند. تغییرات زیادی در هزینه های خانواده صورت می گیرد، باید آمادگی پذیرش این هزینه را داشته باشند. این هزینه ها شامل هزینه تغذیه و مراجعات پزشکی و سایر هزینه ها می شود.

با توجه به تغییرات روحی که در زن ایجاد می شود، تغییرات رفتاری نیز در او ممکن است ایجاد شود؛ نیاز او به توجه و محبت در این دوران زیاد است. همسران باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که در این مدت زمان بیشتری را در کنار یکدیگر باشند . به طور کلی توانایی جسمی در زنان تغییراتی می کند و نیاز بیشتری به استراحت پیدا می کنند. لازم است که در این دوران نهایت همکاری با زن در انجام وظایف مادری در خانواده شود.

  • تنظیم وزن قبل از بارداری

یکی از نکات بسیار مهم که بر سلامتی مادر و فرزند در این دوران و نحوه زایمان تاثیر دارد، وزن مادر است. قبل از اقدام به باردار شدن باید وزن مادر تنظیم شود. مراجعه به پزشک متخصص و مشاوره تغذیه ای کمک بسیار زیادی به شما میکند. مهم ترین خطرات اضافه وزن در زنان باردار عبارت است از:

  • فشار خون بالا
  • دیابت بارداری
  • تولد نوزاد مرده
  • نیاز به سزارین برای تولد نوزاد

علاوه بر این ها ، تحمل اضافه وزن حاصل از بارداری برای زنانی که خود دچار اضافه وزن یا وزن کمتر از حد طبیعی هستند،مشکل تر خواهد بود.

درصورتی که وزن مادر کمتر از حد طبیعی باشد، خطر تولد نوزادانی نارس با وزن کمتر از حد نرمال وجود دارد. بنابراین برای حفظ سلامتی مادر و نوزاد در دوران بارداری قبل از باردار شدن وزن خود را متعادل کنید.

نکته مهم دیگر در این باره این است که در مواقعی وزن نامتعادل، علامتی از ناهنجاری هورمونی بر بارداری و سلامت جنین تاثیرات قابل توجهی دارد. انگیزه داشتن فرزندی سالم و زایمانی بی خطر ، فرصت مناسبی است که به متعادل کردن وزن خود اقدام کنید و از عوارض ناخواسته اضافه وزن در تمام عمر رها شوید.

  • تغذیه قبل از بارداری

از نکات مهم در دوران قبل از بارداری برخورداری از تغذیه ای سالم و کامل است. در رژیم تغذیه ای باید از تمام گروه های مواد غذایی استفاده شود. سبزیجات ، میوه ها، لبنیات، پروتئین، دانه ها و حبوبات باید به اندازه کافی مورد استفاده قرار گیرند. یک نکته مهم در تغذیه قبل از بارداری این است که مقدار کافی اسید فولیک استفاده شود. اسید فولیک یک نوع ویتامین B است. کمبود این ماده باعث نقص های عصبی شلیع و جدی در لوله های عصبی جنین می شود. بیماری های اسپینا بیفیدا و آننسفالی دو بیماری نقص در شکل گیری لوله های عصبی نوزاد هستند که در 3تا4 هفته اول شکل می گیرند. در این زمان بسیاری از مادران هنوز از بارداری خود مطلع نشده اند. بنابراین ضروری است که قبل از باردار شدن ، مقدا اسید فولیک بدن مادر تامین شده باشد. همچنین نوشیدن الکل و مصرف دخانیات باید قبل از اقدام به بارداری متوقف شده باشد.

 

با ما همراه باشید.