سه ماهه دوم بارداری

این بخش میانی از بارداری اغلب به عنوان بهترین قسمت از این دوران شناخته می شود. در این زمان، حالت تهوع های صبحگاهی احتمالا از بین رفته است. جنین در این ماه شروع به ایجاد اجزای صورت می کند. همچنین با لغزش و چرخش کودک در رحم، ممکن است حرکتش را احساس کنید. در طول این سه ماه، بسیاری از افراد به جنسیت کودک پی می برند. این کار معمولا طی اسکن آناتومی(سونوگرافی که رشد جسمی کودک شما را بررسی می کند) در حدود 20 هفته انجام می شود.

ماه چهارم(هفته های 13تا16)

در این ماه ضربان قلب کودک شما از طریق ابزاری به نام داپلر کاملا قابل شنیدن است. انگشتان دست و پا کاملا مشخص شده اند. پلک، ابرو، مژه، ناخن و مو تشکیل می شوند. دندان ها و استخوان ها چگال تر می شوند. کودک شما حتی می تواند انگشت شصت خود را مکیده، خمیازه بکشد، کشیده شود و حالت صورتش را عوض کند. سیستم عصبی شروع به کار می کند. اندام های تناسلی و دستگاه تناسلی اکنون کاملا رشد کرده اند. در پایان ماه چهارم، کودک شما حدود 15 سانتی متر طول و حدود 113 گرم وزن دارد.

ماه پنجم (هفته های 17تا20)

در این مرحله، حرکات کودک را بیشتر احساس می کنید. کودک شما در حال رشد عضلات و ورزش آنها است. موها روس سر کودک شروع به رشد می کنند. شانه ها، پشت و شقیقه کودک شما توسط موی نرم و لطیفی به نام لانگو پوشانده هستند. این موها از کودک شما محافظت می کند و معمولا در پایان هفته اول زندگی کودک ریخته می شوند.

پوست کودک با روکش سفید رنگی به نام vernix caseosa پوشانده شده است. تصور می شود این ماده “پنیری” از پوست کودک شما در برابرقرار گرفتن طولانی مدت در معرض ماده آمنیوتیک محافظت می کند. این پوشش بلافاصله قبل از تولد ریخته می شود. طول کودک شما در پایان ماه پنجم حدود 25 سانتی متر و حدود 453 گرم وزن دارد.

ماه ششم(هفته های 21تا24)

اگر می توانستید در این ماه به داخل رحم خود نگاه کنید، می دیدید که پوست کودک شما قرمز، چروکیده و رگها از طریق پوست شفاف کودک قابل مشاهده است. انگشتان کودک کاملا مشخص است. در این مرحله پلک ها شروع به پاره شدن می کنند و چشم ها باز می شوند.

کودک با حرکت یا افزایش نبض به صدا ها پاسخ می دهد. در صورت سکسکه کودک ممکن است حرکات زیادی را حس کنید. در صورت تولد زودرس، کودک شما ممکن است پس از هفته 23 با مراقبت های ویژه زنده بماند. طول کودک شما در پایان ماه ششم حدود 30 سانتی متر و وزن او حدود 900 گرم است.

ادامه دارد…