امروزه دوربین های عکاسی از چنان تنوعی برخوردارند که حتی هیچ یک از افراد حرفه‌ای نمی‌توانند ادعا کنند که همه آنها را دیده یا دانش استفاده از آنها را دارند.انسان با دوربین های مختلف در دورترین نقاط کهکشان تا اعماق اقیانوس ها عکس تهیه کرده است.تنوع کاربرد‌های عکس،نیازمند تنوع ساختمان دوربین‌ها نیز هست اما با وجود همه این تفاوت ها همه این دوربین ها در قسمت های اصلی مشترک‌اند.

دوربین های عکاسی را می‌توان بر اساس ویژگی های گوناگون از جمله شکل،عملکرد،قطع فیلم یا اندازه حسگر و قدرت تفکیک تصویری که تولید می‌کنند،به سه دسته کلی قطع بزرگ،قطع متوسط و قطع کوچک تقسیم بندی کرد.

دوربین های قطع بزرگ برای عکس های تبلیغاتی،معماری،چهره‌نگاری،مناظر طبیعی و … به کار میروند.

دوربین های قطع متوسط نیز تقریبا همان کاربردها را دارند اما به کارگیری آنها کمی ساده‌تر است.

دوربین های قطع کوچک PS تقریبا برای بیشتر شاخه های عکاسی(در شکل غیر حرفه‌ای آن) به کار می‌روند اما برای امور شخصی،خانوادگی و … مناسب تر هستند.

مهم ترین قسمت های یک دوربین عبارت‌اند از:بدنه،منظره‌یاب،صفحه‌نمایش دیجیتال،عدسی(لنز) که خود شامل لنز های( نرمال،زاویه باز،زاویه بسته و ماکرو) است،دیافراگم،مسدود کننده یا شاتر و نورسنج.

1)بدنه:

بدنه یک دوربین تا حدودی نشان دهنده‌ نوع عکس‌‌هایی است که با آن گرفته می‌شود.بعضی از آنها از مواد اولیه بسیار مرغوب و مقاوم ساخته می‌شوند،مثل دوربین هایی که مورد استفاده عکاسان خبری قرار می‌گیرد.برخی ساده‌تر و ارزان‌تر مانند دوربین هایی که مورد استفاده مردم عادی قرار می‌گیرند.بدنه دوربین ها با هر شکل و هر نوع ماده‌ای که ساخته شده باشند یک چیز در آنها مشترک است.یک محفظه تاریک و سیاه رنگ که نفوذ کنترل نشده نور جلوگیری می‌کند، در انتهای همین محفظه است که تقریبا فیلم عکاسی و یا دوربین های دیجیتال،حسگر الکترونیکی قرار می‌گیرد.اتاقک تاریک یک دوربین در تهیه تصویر خوب نقش مهمی ایفا می‌کند  و در انواعی که می‌توان به آن دسترسی داشت باید مراقب بود که رنگ سیاه آن آسیب نبیند زیرا باعث کاهش کیفیت عکس می‌شوند.

2)عدسی یا لنز:شاید بتوان گفت مهم‌ترین قسمت یک دوربین عکاسی لنز آن است.لنز ها بیشترین سهم را در تهیه عکس خوب دارند.لنز های امروزه بسیار پیچیده هستند.عدسی ها این خاصیت را دارند که تصویری از دنیای مقابل خود،به صورت کوچک‌تر و وارونه (و البته گاهی اوقات بزرگتر از شی) در طرف دیگر ایجاد کنند.

عدسی‌ها در دو نوع کلی ساخته می‌شوند که به آنها عدسی هم گرا ‌و واگرا می‌گویند.روش ساخت آنها بسیار ساده است.هر عدسی که لبه های نازک تری نسبت به مرکز داشته باشند،هم‌گرا و عدسی‌هایی که لبه های آنها از مرکزهای ضخیم تر باشد واگرا هستند.

لنز یک دوربین از چند عدسی واگرا و هم‌گرا ساخته می‌شود.به این گونه لنز ها،لنز‌های مرکب می‌گویند.یک لنز با مشخصه های متفاوتی شناخته می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها فاصله کنونی است.اگر جسمی در فاصله بی‌نهایت از یک لنز قرار گرفته باشد؛ فاصله محل تشکیل تصویر آن را تا مرکز لنز، فاصله کنونی می‌نامند. فاصله کنونی بر حسب میلی متر‌ محاسبه می‌شود.

4)منظره‌یاب:یک دوربین عکس‌برداری با وجود سادگی،نقش بسیار مهمی در تولید یک عکس دارد.هدف ما از تهیه یک عکس هرجه که باشد، تصویر را به وسیله منظره‌یاب دوربین می‌بینیم و کادر دلخواه را انتخاب می‌کنیم، پس دیگران چیزی را در عکس خواهند دید که ما از طریق منظره یاب دوربین دیده انتخاب کرده‌ایم. هر اندازه منظره‌یاب، تصویر واضح و دقیق‌تری در اختیار ما بگذارد،میزان خطای ما در انتخاب موضوع و کادر مناسب کمتری می‌شوند.منظره‌یاب که ویزور هم نامیده می‌شود،در دوربین های مختلف به شکل های گوناگون ساخته می‌شود.

منظره‌یاب بازتابی؛ در دوربین های بازتابی یک لنز دیده می‌شوند.این نوع منظره‌یاب از پیشرفته‌ترین انواع به شمار می‌آید.در این نوع منظره‌یاب پرتو های نور از طریق لنز وارد شده و به یک آینه ۴۵ درجه برخورد می‌کند و سپس به طرف بالا منعکس شده و روی یک شیشه مات نقش می‌بندد،در بالای این شیشه مات، یک منشور پنج وجهی با تراش خاص قرار گرفته و در مقابل یکی از وجه‌های منشور، یک عدسی بزرگ‌کننده نصب شده است.

4)دیافراگم:دیافراگم یا اَپِرچِر، یکی از ابزار های مهم در یک دوربین عکاسی است.این وسیله که در داخل لنز قرار داده شده است، وظایف مهمی را به عهده دارد.

دیافراگم از چند تیغه فلزی تشکیل شده است که می‌توانند روزنه‌ای چند ضلعی و تقریبا دایره مانند را به وجود بیاورند.این روزنه‌ مانند مردمک چشم انسان، می‌تواند با توجه به شدت کمبود نور،در اندازه های گوناگونی تنظیم شود.این تیغه های فلزی یا همان دیافراگم، تقریبا در وسط لنز قرار داده می‌شوند.

یکی از وظایف مهم دیافراگم کنترل مقدار شدت نور وارد شده به دوربین است.با کوچک و بزرگ شدن روزنه، مقدار نوری که از لنز عبور کرده و به سطح فیلم یا حسگر برخورد می‌کند و دچار تغییر می‌شوند.با محاسبات ریاضی، هر یک اندازه‌های دیافراگم، با عددی مشخص شده است که به آن f_stop یا f_number می‌گویند.

5)مسدود کننده یا شاتر:یکی دیگر از مهم‌ترین قسمت های یک دوربین عکاسی مسدود کننده یا شاتر است.اگر دیافراگم مقدار نور ورودی را کنترل میکرد، مسدود کننده یک دوربین عکاسی، مدت زمان تابش نور بر سطح فیلم یا حسگر را کنترل می‌کند.

مسدود کننده از هر نوع که باشد، درست در لحظه عکس گرفتن به مدت مورد نیاز، باز و بسته می‌شود.این زمان ممکن است از کسری از ثانیه تا چند دقیقه متغیر باشد.

نتیجه گیری:ما در این مقاله تلاش کردیم به صورت خلاصه ابزار و مهم ترین قسمت های دوربین که همه افراد با آنها سروکار دارند قرار دهیم.آتلیه ویهان با بیش از ده‌سال سابقه کاری از بالا‌ترین تجهیزات عکاسی برای ثبت کردن لحظات طلایی شما‌ استفاده می‌کند.امید به دیدار شما برای ثبت یادگاری‌هایی استثنائی و همچنین خاطره‌ای شیرین از کادر مجرب آتلیه ویهان.

امیدواریم که مطالب مورد استفادتون قرار بگیرد.

پیروز باشد…