اطلاعاتی که از حسگر دوربین دیجیتال فرستاده میشود،پس از پردازش باید ذخیره می‌شوند.این ذخیره اطلاعات ممکن است روی کارت های حافظه دوربین با دیسک سخت رایانه؛ اما به هر حال باید بر اساس الگو های معینی انجام می‌پذیرد.شرکت های سازنده نرم افزار های تصویری از سال های پیش برای مصارف گوناگون تصاویر دیجیتال قالب‌هایی را طراحی و مورد استفاده قرار داده‌اند.این قالب‌های ذخیره‌سازی اطلاعات را فرمت می‌نامند.امروزه ده‌ها فرمت گوناگون وجود دارد که هرکدام دارای ویژگی‌های خاصی بوده و برای هدفی خاص به‌کار می‌روند.

به عنوان مثال وقتی قرار است که عکس‌‌هایی را توسط اينترنت بفرستیم،نیازمند آن است که حجم فایل تا حد ممکن کاهش یابد و با سرعت بیشتری فرستاده شود.در چنین مواردی GIF بهترین انتخاب است.این فرمت از توانایی فشرده سازی فایل‌های تصویری برخوردار است.البته توجه داشته باشید که به همان نسبت که از حجم فایل کاسته می‌شود تصویر، دچار کاهش کیفیت نیز می‌شود.

⁃ رایج‌ترین قالب‌های ذخیره‌سازی تصویر،RAW,PSD,TIFF,EPS,JPEG,GIF

⁃ GIF نوعی فرمت است که تقریباً در صفحات وب و اینترنت به کار می‌ورد و قابلیت فشرده‌سازی‌ بالایی دارد اما از کیفیت زیادی برخوردار نیست.

 

⁃ JPEG نیز یکی دیگر از فرمت‌هایی است که هم می‌توان آن را فشرده کرد و در اینترنت به کار برد و هم برای ذخیره‌سازی عکس‌ها با کیفیت قابل‌قبول از آن استفاده کرد،این قالب را می‌توان بدون فشرده‌سازی هم به کار برد.

 

⁃ TIFF,EPS فرمت‌هایی هستند که تصاویر را با کیفیت بسیار زیاد رنگ مایه و رنگ ذخیره می‌کنند.البته به مقدار کم و بدون آنکه به کیفیت عکس صدمه بزند نیز می‌توان آن را فشرده‌ نمود.اگر هدف از تهیه عکس،چاپ آن به روش افست باشد، این قالب های بسیار مناسب هستند. البته فراموش نکنید که حجم فایل ها در این فرمت‌ها نسبتاً زیاد و سنگین خواهد شد.

 

⁃ PSD قالب اختصاصی برنامه فتوشاپ است که از کیفیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

⁃ RAW نسبتاً از بقیه فرمت‌ها جدیدتر‌ است، بهترین فرمت ذخیره‌سازی عکس در مرحله عکاسی است.RAW به معنی خام است، در این قالب تمام اطلاعات مربوط به شکل، رنگ و دیگر موارد مربوط به تصویر به شکل خام ذخیره شده و سپس به یکی از فرمت‌های دلخواه تبدیل می‌شود.

 

❞احتمالا تا اینجا، متوجه اهمیت آشنایی با انواع فرمت های ذخیره‌سازی تصویر شده‌اید. هر فرمتی ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد و از هر کدام باید در جایگاه مناسبش بهره ببرید.

در این مقاله سعی شد به برخی از معروف‌ترین انواع فرمت ‌های تصویری پرداخته شود تا شما بتوانید یک نمای کلی از هر کدام داشته باشید.امید به مفید بودن مطالب در لا‌به‌لای روزمرگی‌هایتان.