مادر شدن یکی از بهترین خبر های دنیا است. اما باید 9 ماه انتظار بکشید تا کودک خود را ببینید. پس مهم است بدانید در طول این 9 ماه چه تغییراتی در بدنتان اتفاق می افتد و رشد جنین به چه صورت است.

سه ماهه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری از زمان لقاح تا هفته 12 طول خواهد کشید. در طول این سه ماه، کودک شما از یک توده کوچک سلولی به جنین تبدیل می شود و شروع به نمو ویژگی های جنینی می کند.

ماه اول(هفته های 1تا4)

با رشد تخمک بارور شده، یک کیسه آبدار دور آن تشکیل می شود و به تدریج با مایعات پر می شود. این کیسه آمنیوتیک نامیده می شود، و به حفاظت از جنین در حال رشد کمک می کند. در این مدت جفت نیز ایجاد می شود. جفت عضوی گرد و مسطح است که مواد مغذی را از مادر به کودک منتقل می کند و مواد زائد را از کودک به مادر منتقل می کند. جفت را به عنوان منبع غذایی کودک در تمام دوران بارداری در نظر بگیرید.

در این چند هفته اول، صورت ابتدایی جنین با حفره های چشمی ایجاد می شود. دهان، فک پایین و گلو در حال رشد است. سلول های خونی در حال شکل گرفتن هستند و گردش خون آغاز می شود. قلب کوچک آن تا پایان هفته چهارم هر دقیقه 65 بار می زند. در پایان ماه اول، کودک شما تقریبا 1/4 اینچ طول دارد یعنی کوچکتر از یک دانه برنج است.

ماه دوم(هفته های 5تا8)

صورت کودک شما همچنان در حال رشد است. گوش ها به  صورت پوست چین خورده در کنار سر شروع به تشکیل می کنند. جوانه های ریزی که در نهایت به دست و پا تبدیل می شوند، شروع به تشکیل می کنند. انگشتان دست، انگشتان پا و چشم ها نیز در حال شکل گیری هستند. در این ماه لوله عصبی( مغز، نخاع و سایر بافت های عصبی سیستم عصبی مرکزی) به خوبی شکل گرفته است. دستگاه گوارش و اندام های حسی هم شروع به رشد می کنند. استخوان هم شروع به جایگزینی غضروف می کند.

سر کودک شما در این مرحله متناسب با بقیه بدن است. در حدود هفته 6، ضربان قلب کودک شما با سونوگرافی قابل تشخیص است. در پایان ماه دوم، کودک شما حدود 2.5 سانتی متر طول و حدود 0.853 گرم وزن دارد.

ماه سوم(هفته های 9تا12)

دست ها، انگشتان و پاهای کودک شما کاملا تشکیل شده است. در این مرحله، کودک شما با انجام کارهایی مانند باز و بسته کردن مشت و دهان، شروع به جستجوی محیط اطرافش می کند. ناخن های دست و پا شروع به رشد می کنند و گوش های خارجی شکل می گیرند. فرایند تشکیل دندان ها زیر لثه ها شروع می شود. اندام های تولید مثل کودک شما نیز رشد میکند، اما تشخیص جنسیت کودک در سونوگرافی مشکل است.

در پایان ماه سوم، کودک شما کاملا شکل می گیرد. تمام اندام ها تشکیل شده اند و برای عملکردی شدن به رشد خود ادامه می دهند. سیستم های گردش خون و ادرار کودک نیز در حال کار هستند و کبد صفرا تولید می کند. در پایان ماه سوم، کودک شما تقریبا 10 سانتی متر طول و حدود 28.3 گرم وزن دارد. از آنجا که مهمترین بخش رشد کودک شما اتفاق افتاده است، احتمال سقط جنین پس از سه ماه اول بطور قابل توجهی کاهش می یابد.

 

ادامه دارد…